Keto stravování s KetoFit

Na světě je tolik výživových směrů, diet a toho, co "je a není dobře", že se vám z toho poměrně brzy může zatočit hlava. Zorientovat se už jen v těch nejčastějších je náročné a mnohdy to člověka může odradit. Já sama na diety jako takové moc nejsem. Možná i proto, že se brzy cítím zahlcená takovým množstvím informací, které je třeba o té které dietě zjistit, že mě to akorát psychicky vyčerpá. Snažím se tedy řídit dvěma věcmi. Zjišťovat jak vlastně tělo jako takové funguje a k tomu se inspirovat zkušenostmi druhých. Nikoho nekopíruju, inspiruju se tím, co mě zaujme a zbytek ušiju na míru sama sobě. Proto, když mi nabídla spolupráci značka KetoFit kladla jsem důraz na to, aby v mém podání nešlo o dietu jako takovou, ale o obohacení mého jídelníčku a náhradu potravin obsahující vysoké množství cukru. 

Na omezení cukru jsem se zaměřila z jednoho důvodu. Je totiž až neuvěřitelné, co s naším tělem a zdravím takový cukr dělá. Ano, všichni sice víme, že bychom neměli jíst sladkého tolik, že to není zdravé. Tohle většina z nás ví už od dětství. Řekli vám ale proč je přemíra cukru tedy špatně? Vsadím se, že ne. Zkusím tedy zmínit to podstatné. 

Na úvod je třeba říct, že metabolická rovnováha není jen o cukru. Metabolickou rovnováhu zajišťují tyto hormony: inzulín, leptin, glukagon a kortizol. A my jídlem hladinu těchto hormonů zásadně ovlivňujeme. Jakmile tuto rovnováhu narušíme, nepřináší to nic dobrého. K těm viditelným následkům patří právě nadváha. (Mnohdy se to stává už v dětství, když jsou rodiče přesvědčení, že dítě "to vyběhá" nebo "z toho vyroste". V takovém případě je snaha o změnu o to pracnější.) Ale zpět k hormonům.

Inzulín - Má za úkol udržovat vyváženou hladinu krevního cukru v krvi. Ukládá tedy cukr do jaterních a svalových buněk. Tím se hladina cukru udržuje v rovnováze. Pokud je ale hladina krevního cukru opakovaně vysoká (přijímáme další a další cukr a je ho hodně) vyloučí tělo velké množství inzulínu, aby tak zabránilo poškození orgánů a vzniku vážných nemocí. Cukr by se tedy měl ukládat do buněk, jenže jejich kapacita není neomezená a cukr zůstává v krvi. Vysoká hladina inzulínu brání uvolňování glukagonu, hormonu, který štěpí uložené zásoby cukrů a tuků. Co to znamená? Nezhubneme i když se budeme snažit přetrhnout. Jenže to není všechno. Chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi nám přinese sníženou citlivost buněk na inzulín, která za čas přeroste v inzulínovou rezistenci. Inzulínu tudíž bude produkováno stále víc, ale buňky jej budou ignorovat. A takové onemocnění cukrovkou asi není nic, o co by většina z nás stála. Navíc cukr, který tím pádem zůstává v krvi je přeměněn na volné tuky v krvi, které se usazují v oblasti břicha. A s břišním tukem jde ruku v ruce chronický a systémový zánět, kardiovaskulární a další civilizační choroby. 

Leptin - Udržuje vyváženou hladinu tuků v těle. Jde vlastně o hormon nasycení, který je zodpovědný za naši štíhlost. Komunikuje totiž s mozkem, kterému dává informace o tom, kolik volného tuku v těle je. Pokud je ho dostatečně, tělo dostává pokyn, že už nemá jíst. Pokud je tuku málo, máme hlad. Jenže i tady je možnost vybudovat si díky přejídání leptinovou rezistenci, kdy zkrátka mozek nedostává informaci, že je člověk nasycený. Takže stále jí a jí, protože má hlad a tím pádem i přibírá.

Glukagon - Štěpí uložené zásoby cukrů a tuků a hlídá, aby hladina krevního cukru neklesla příliš, jinak by se tělo dostalo do stavu hypoglykémie. 

Kortizol - Je stresový hormon, který ve chvíli, kdy nám hladina cukru v krvi klesne, tak dává pokyn k uvolnění cukru ze zásob do krve. Málo cukru je totiž pro tělo stres. Glukagon pak dokončí štěpení glykogenu na glukózu. Trvale zvýšený kortizol ale zvyšuje hladinu krevního cukru v těle. A kam vede tahle věc jsme už zmiňovali, když jsme probírali inzulín.

Nutno dodat, že roky hormonální nerovnováhy mohou způsobit nemoc. Proto se snaha o rozumné a vyvážené stravování určitě vyplatí. Na tohle téma by se daly psát stovky článků, ale cílem toho dnešního je vysvětlit vám, co mě vedlo k myšlence omezování cukru a snaze hledat různé náhrady a jiné varianty jak by mé tělo získalo to, co potřebuje a aby byla v dnešní uspěchané době příprava opravdu rychlá. Zkráceně, mně osobně nejde o hubnutí, ale o omezování cukru ve stravě, kvůli udržení metabolické rovnováhy.

Z toho důvodu jsem si v rámci spolupráce na e-shopu KetoFit tedy vybrala k vyzkoušení několik produktů, které bych vám ráda představila. 



Panna cotta proteinová 

Na tento produkt jsem se těšila nejvíc, vždyť kdo z nás by si nerad dopřál nějaký dezert. No....naštěstí mě nezklamal. Příprava je úplně jednoduchá. Do skleničky odměříte 100 ml vody nebo mléka (v tomto bodě jsem ještě přidala tabletku s vanilkovou příchutí), přidáte 20 g prášku, promícháte a dáte na 90 minut do lednice a je hotovo. Tato panna cotta obsahuje vysoký obsah přírodních proteinů (68g), spoustu vlákniny a minimum sacharidů. Já si panna cottu ještě ozdobila nízkosacharidovým malinovým džemem, také od KetoFit. Mimochodem z tohoto jednoho balení uděláte deset porcí. A musím říct, že chuťově to bylo super!






Polévka žampionová

Hodně jsem byla zvědavá i na polévku. Žampiónovou mám totiž ráda, tak jsem jí nemohla odolat. Příprava je opět snadná. Vysypala jsem do misky obsah sáčku, zalila 200 ml horkého mléka, nechala tři minuty odstát a vychladnout a polévka byla na světě. Já si do ní ještě místo krutonů přidala rozlámané slané proteinové keto tyčinky s kmínem, které obsahují spoustu vlákniny, bílkovin a minimum sacharidů. Chuťově byla polévka skvělá, takže bych si ji klidně dala znovu. 









Jakožto milovnice smoothie bylo od začátku jasné, že nějaké smoothie od KetoFit musím vyzkoušet. Vybrala jsem si variantu jahoda-jablko-banán-kokos a byla zvědavá jak mi bude chutnat. Co se týče přípravy, v šejkru jsem si odměřila 250 ml rostlinného mléka, v mém případě mandlového, přidala 30 g smoothie směsi, protřepala, přelila do sklenice a nechala tři minuty odstát. Co je u tohoto smoothie super, je fakt, že obsahuje spoustu proteinů, 26 vitamínů a minerálů, esenciální živiny a je téměř bez sacharidů. Chuťově mi s mlékem teda příliš nechutnalo, bylo poměrně moučné a cítila jsem v něm hodně hrášku. I ten smoothie totiž obsahuje, stejně jako chia semínka. Když jsem mléko vyměnila za vodu, bylo to mnohem lepší. Chuťově mě ale toto smoothie moc neuchvátilo, což mi přijde škoda. Takže v tomto směru určitě zůstanu u tradičních smoothie z čerstvého ovoce a zeleniny.





Obecně mi klasické proteinové nápoje moc nechutnají, ale tady mě zaujala příchuť espressa, tak jsem se rozhodla to risknout. Příprava koktejlu byla tradičně úplně jednoduchá. Do šejkru jsem nalila 100 ml vody, přidala půl tablety příchutě espresso a počkala až se tableta rozpustí. Potom jsem přidala 240 ml polotučného mléka a 25 g prášku proteinového nápoje, obsah protřepala a nechala 10 minut odstát. Pak jsem si obsah přelila do sklenice a bylo hotovo. A opět i proteinový koktejl obsahuje 26 vitamínů a minerálů, hromadu proteinů a téměř žádný cukr. Co se týče chuti, tak mě opravdu hodně překvapil, chutná totiž jako mléčný shake. A jestli si jej chcete ještě trochu vyšperkovat, doporučuji přidat pár kostek ledu a také pár kostek proteinové čokolády, také od KetoFit. Koktejlu tedy dávám palec nahoru a ráda si jej pořídím znova.




Džemy bez přidaného cukru

O malinovém džemu, který je nízkosacharidový, jsem se už zmiňovala. Nicméně na výběr máte i jiné příchutě džemů, které neobsahují přidaný cukr. Konkrétně jahodový, borůvkový a mango. A doporučit můžu opravdu všechny. Obsahují totiž 100% ovoce a musím říct, že je to chuťově oproti džemům, co se dají běžně koupit v obchodech (a jsou napěchované cukrem), ohromný rozdíl. K těm se budu rozhodně nadšeně vracet pořád dokola. Naprosto mě nadchly.






A co vy a hromady cukru ve vašem stravovacím režimu? Snažíte se cukr omezovat nebo hledat různé alternativy? Pokud ano, určitě na produkty od KetoFit mrkněte, věřím, že zaujmou i vás.  Mně opravdu chutnaly, až na to smoothie. V každém případě mi nezapomeňte napsat jak to máte s cukrem vy, konzumujete jej víc než je zdrávo? Mimochodem, u dospělého člověka je doporučená denní dávka cukru 60 g, což odpovídá 15 kostkám cukru. Schválně si zkuste spočítat, kolik cukru denně přijmete ve stravě vy. P.S. Raději si ani negooglete kolik cukru obsahuje obyčejný bílý rohlík....


5 komentářů

  1. Tyto jejich produkty mě vůbec nelákají.
    Vítejte u Mišky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, já zkrátka ráda objevuju nové věci a hledám zajímavé alternativy :)

      Vymazat
  2. Od Ketofit jsem si oblíbila právě jejich džemy, ten mangový nemá chybu! :))

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem byla na diety vždy líná :-D . Přišla mi hrozně líto peněz, které bych za ně musela dát. Není to zrovna nejlevnější a ještě si myslím, že by mi to ani nechutnalo, tak tím spíš se mi za ně nechce utrácet peníze. Já jsem spíš na ten pohyb. Snažím se jíst zdravěji, to mě nic nestojí a radši spoléhám na pohyb. Je zdarma a ještě jsem na čerstvém vzduchu :-) . Koupila jsem si fitness náramek Xiaomi Mi Band 6, abych si mohla měřit vzdálenost, kterou uběhnu. Chodím běhat už víc jak rok a vidím na sobě, jak jsem se zlepšila, tak mě to motivuje nepřestat :-) .

    OdpovědětVymazat